Strand:) - Reisverslag uit Beijing, China van Lot Berkelmans - WaarBenJij.nu Strand:) - Reisverslag uit Beijing, China van Lot Berkelmans - WaarBenJij.nu

Strand:)

Door: Lotje

Blijf op de hoogte en volg Lot

14 Juli 2009 | China, Beijing

De plannen zijn veranderd!!
Eerst kreeg Roeland slecht nieuws, zijn opa is overleden. Hij is dan ook terug naar Beijing gegaan, om woensdag terug naar huis te vliegen.
's Avonds zijn we naar de ktv gegaan, de karakoke! Wat was dat geweldig stom. Superdeluxe kamer huur je dan met eigen wc en internet en tv met muziekapparaat. En dan zingen maar! Haha Heb stiekem bij wat Chinezen gegluurd, nou het was niet om aan te zien en te horen;).
De volgende dag natuurlijk uitgebreid bijkomen van de zware zang-actie. Alleen werd ik 's middags uit me bed gelicht, ik moest de kamer uit. Mieke had wel al betaald, maar ze hadden zich vergist. Moesten we met 5 anderen in een dorm slapen. Nou na een hoop geklaag, gesteun en gekreun die kamer in. We wilden het wel een keer proberen, maar liever als we er zelf voor kozen en niet als we geen keuze hebben. Op het eerste gezicht zag het er wel okee uit. We deelden de kamer met 4 andere meisjes en een jongen. Maarja als je dus een kamer deelt heb je geen privacy, kun je niet douchen wanneer je wil, je kan niet bepalen wanneer het licht uit gaat en hoe koud de airco moet staan. Het begon met de airco, de spanjaarden hielden niet van de airco, dus besloten dat die uit moest en gingen vervolgens met de afstandsbediening in bed liggen. Maarja je kan je wel voorstellen dat met 7 mensen in een kamer, dat dat best benauwd wordt, zonder lucht toevoer. We hebben hem dan ook weer lekker aan gezet met zijn allen. Toen het laatste meisje naar bed ging, gingen wij ervan uit dat zij wel het licht uit zou doen, aangezien wij al bijna lagen te slapen. Nou mooi niet, die liet het licht aan staan en ging pitten. Mieke is maar uit bed gestapt om hem uit te doen. Maar zo ga je niet lekker slapen. We waren ook doodop toen we de volgende dag met de boot de rivier over gingen. Ik kon mijn ogen op de boot nog maar net open houden. Gelukkig heb ik door mijn oogspleten wel kunnen zien hoe ontzettend mooi het was. Enorm veel bergen naast een blauwe rivier. De rivier was volgens mij zo schoon door de overstromingen, de bomen langs hetw ater zaten vol met afval. Doordat het water hoog is gaan staan zijn de plastic tasjes etc in de takken van de bomen blijven hangen. De bomen waren dus vies, maar het water blauw;).
We zijn nog wat met de andere jongens en een nieuw stelletje gaan eten. Daarna door naar de nachttrein naar een stad waar we nieuw vervoer moesten zoeken naar SanJa, het strand op het eiland. De trein had alleen vertraging, hebben we eerst in een vieze treinhal zitten wachten. We dachten een softsleeper te hebben geboekt, maar het leek er niet erg op. We werden in eerste instantie in een copee geduwd, LETTERLIJK! Dat is de manier van Chinezen om te communiceren. Maar dat was al beslapen en vies, en bovendien niet onze coupe! Dus ik naar een andere conducteur gegaan, die onze coupe heeft open gemaakt. Deze was gelukkig schoon en bovendien leeG! We hadden het coupe voor ons alleen!! Althans dat dachten we.. Later kwam er een heel gezin met een bups kinderen, met zijn allen op de twee bedden onder ons liggen. Ze namen een hoop stank, kabaal en eten met zich mee. We hadden dus weer niet goed geslapen.
Eenmaal aangekomen op het station moesten we een bus of trein vinden die naar het eiland ging met de boot. We werden natuurlijk bij de ingang opgevangen door allemaal busdiensten, die voor veel te veel geld je wel weg willen brengen. We dachten op een groot station ana te komen met bussen en alles er op en eraan. Maar de stad had volgens mij nog nooit blanken gezien, hetw as dan ook moeilijk je duidelijk te maken en een manier te vinden op het eiland te komen. Op een gegeven moment zagen we een stelletje lopen, dat in de wachthal voor de nachttrein naast ons zaten. Hen hebben we gevraagd wat te doen. We zijn met hen mee gegaan met een taxi naar hun huis waar vlakbij een soort reisbureau was. Daar konden ze ons alleen niet helpen, wel konden z eons vertellen waar we een bus konden nemen. De jongen heeft ons daar netjes met de taxi heengebracht en gezorgd dat we bij de juiste bus kwamen. Heel fijn dat er ook aardige Chinezen zijn! Het is heel link om de hulp van mensen hier de gebruiken, aangezien ze overal commisie vangen. Je dus daar heen brnegen waar zij de meeste commissie vangen, niet daar waar het beste is voor jou. Als mensen ons aanspreken reageren we dus zowieso niet, maar in dit geval hadden we hen al eerder in de gate gehouden en spraken wij hen aan.
De busrit was ook geen pretje, de bus was heel netjes, lekkere mooie stoelen. Maar opeens werden de krukjes tevoorschijn gestoverd en werd het gangpad volgezet met krukjes. De hele bus werd volgepropd met Chinezen. Gelukkig hadden we een stoelnummer op ons ticket, anders hadden wij een paar uur op een krukje gezeten. Mieke zat aan het gangpad en heeft de hele rit een Chineze vrouw met allemaal viezigheid in dr haar op dr schoot gehad en een andere Chineze man die als hij wakker was constant zat te staren en als hij sliep, lag hij met zn hoofd in Mieke haar nek. Comfortabel is anders.
Bij de boot moesten we uit de bus, maar of we nou onze bagage mee moesten nemen of niet was allemaal niet duidelijk. In plaats met handen en voeten te gaan uitleggen, gingen ze in het Chinees schreeuwen en niet een beetje, maar -bijna letterlijk- de longen uit zijn lijf. Uiteindelijk hebebn we de koffers laten liggen, in de hoop dat de bus de boot op ging.
De boot werd natuurlijk ook volgestouwd met Chinezen, maar we hadden kuipstoeltjes geregeld en we zaten lekker aan de zee, in eindelijk echt frisse lucht.
Na de boot moesten we de bus weer in. Deze keer ging ik aan het gangpad, maar gelukkig gingen er met die bus minder mensen mee. In het stadje aangekomen, hebben we een taxi genomen naar het hostel. De taxichauffeur had het hostel gebeld voor een routebeschrijving en ging rijden. We wisten dat het niet ver was en hij gebaarde 4 met zijn handen, dus we dachten voor 4 zonder meter, ipv 5 op de meter. Prima. Hij wist het hostel niet te vinden en dumpte daar waar het in de buurt moest zijn, maar daar hebben we natuurlijk niks aan. Uiteindelijk moe van de chauffeur zijn we uitgestapt met bagage en al en wilde ik (gelukkig buiten de taxi) betalen. Ik gaf hem 5 en liep weg. Hij was het er niet mee eens, hij bleek 40 te willen, voor een ritje van letterlijk 4 minuten. Voor 40 kun je half China af met een taxi. Ik had geen zin in een discussie, ik gaf hem de keus of de 5 of niks. Nou hij wa shet er niet mee eens, dus ben weggelopen zonder iets te betalen. We werden opgevangen door de eigenaar van het hostel, die was even gaan kijken aangezien we niet binnen 5 minuten na het telefoontje van de chauffeur er waren. Die heeft de chauffeur uitgescholden en hem 10 gegeven.
Na 26 uur gereisd te hebben waren we dan eindelijk op de plaats van bestemming. We hebben een ruime kamer met eigen badkamer en een loggia aan het strand! Ben benieuwd. Het is hier al pikdonker, dus wij zien niks, morgen maar lekker genieten!

• 14 Juli 2009 - 16:02

Ben:

Jusus wat een rrolog dat reizen:D
    Maar lekker dat jullie nu een aparte kamer hebben en loggia aan het stand. geniet er van lief. En slaap lekker.
    Dikke kus

• 15 Juli 2009 - 13:02

Pipa Panda:

Ik slaap zo lekker bij jou in bedje samen met snuffie!!

• 15 Juli 2009 - 13:15

Pipa Panda:

Ik slaap zo lekker bij jou in bedje samen met snuffie!!

• 16 Juli 2009 - 13:15

Ed:

Dames van t goede leven; laten jullie de kikkers vandaag met rust of staan ze weer op t menu? :-)

x

• 19 Juli 2009 - 15:51

gelukkig slaap je over 11 dagen weer bij mij met snuf :D

• 22 Juli 2009 - 04:32

Mieke:

en Pipa Panda dan? Hij moet zeker in een hoek. Egoist.

• 22 Juli 2009 - 14:30

Ben:

:D ohww pipa ik wist je naam tog niet;) jij mag aan het voeten eind!! :P

• 24 Juli 2009 - 14:27

Pipa Panda:

Ik heb helemaal zelf een bericht achter gelaten. Daar staat mijn naam heel duidelijk. Heb je stront in je ogen ofzo?
    Ik had t heel anders in mijn hoofdje. Ik lig namelijk in het midden met Snuffie aan mn linkerzijde en Lotje aan mn rechterzijde. Zo slapen we namelijk al 3 weken heel lekker. Aangezien t bed hierdoor al vol is mag jij aan t voeteneinde. Daar is heel veel ruimte aan onze kant want Snuffie en ik hebben maar een klein lichaampje en korte pootjes.Dus dan kan je je daar mooi opkrullen.
    Nou niet weer een zogenaamd bijdehand bericht achterlaten, want dit is t laatste wat ik hier over kwijt wil.
    Weltrusten!