Roadtrip - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Lot Berkelmans - WaarBenJij.nu Roadtrip - Reisverslag uit Hermanus, Zuid-Afrika van Lot Berkelmans - WaarBenJij.nu

Roadtrip

Blijf op de hoogte en volg Lot

24 September 2012 | Zuid-Afrika, Hermanus

De laatste twee dagen waren geweldig! Na de laatste blog zijn we in de hotelbar mijn verjaardag gaan vieren. Met wat drankjes en een lekkere vette hamburger. We hadden die dag al twee keer luxe buiten de deur gegeten dus nu hadden we behoefte aan een vette hap. Wat een beetje jammer was, was dat er verder niemand in de bar zat. Haha Gelukkig heeft dat de sfeer bij ons niet mogen drukken. Wat wel een domper was, was dat wij om 22 uur het idee hadden dat we weg moesten. De stoelen gingen namelijk op tafel en zelfs de lichten uit.
Het is jammer dat je hier niet in het donker over straat kan lopen, anders hadden we 's avonds meer kunnen ondernemen. Maargoed wij gaven niet op natuurlijk, wij zijn in onze coupé gezellig doorgegaan. We hadden cupcakes en kaarsjes, maar geen aansteker. Dus Pimiek naar de receptie voor een aansteker, maar die hadden ze niet. Na aandringen hadden ze er toch één gevonden, maar ze mocht hem niet meenemen. Dus is een man meegelopen naar de coupé om de kaarsjes aan te doen. We hebben hem ook cupcakes meegegeven op voorwaarde dat hij een liedje voor mij zong. Jaja ik kan zeggen dat ik in het Engels door een verlegen Zuid Afrkaan met een accent ben toegezongen. Dat kan dus ook weer op mijn to do list worden aangevinkt. De rest van de avond hebben we gezellig filmpjes liggen kijken in bed.
We hebben heerlijk geslapen in ons knusse coupétje. Uitgeslapen en wel zijn we richting haven gegaan om een boot tour te doen. We wilden graag zeehonden, dolvijnen, walvissen en haaien zien. Vanaf het hotel konden we alleen in de haven komen via een omweg of door dwars door een museum te lopen. Dus ja wat doe je dan, inderdaad dwars door het museum lopen. Het was nog best interessant ook. Nou aangekomen bij de haven stonden er twee bootbedrijven pal naast elkaar. Dus wat is Pimiek gaan doen, ze tegen elkaar gaan uitspelen. Alle trucen heeft ze uit haar oude doos gehaald. We zijn zelfs die dag weer even als studenten door het leven gegaan. De vrouw vroeg naar onze studentenpassen, nee nee die hebben we niet bij ons. Toen vroeg ze: "Weten jullie wel zeker dat jullie echt studenten zijn?" Op die vraag hebben wij alleen maar geantwoord: "Nou dat weet ik eigenlijk niet zeker. Hahaha" Om een duistere reden geloofde ze het toen wel. Dus wij met de boot. Eerst zouden we worden opgehaald door één man in een zwarte golf 1. Er stopte alleen iets heel anders, namelijk twee oude mannen zonder voortanden in een gouden toyota starlet. Het leek wel een scène uit een horrorfilm waar je als kijker roept: "Niet instappen!" Nou na een hoop gedoe en de beloftes van een Zuid Afrikaans gezin, die dezelfde boottrip gingen doen, dat ze ons in de gaten zouden houden, zijn we dan toch maar ingestapt. Levend en wel stonden wij later op de boot. Ik aan het roer en Pimiek ernaast. Het waaide heel erg hard dus in één rechte lijn naar de zeeleeuwenrots varen lukte mij niet, maar we zijn er wel aangekomen. De rots lach vol met zeehonden, jong en oud, dik en dun, bruin en zwart. Ook waren er een paar aan het zwemmen. Het was echt gaaf om te zien. De lucht was alleen niet te harden, ze stonken echt enorm. Toen kwamen we langs een boot die aas hadden gegooid om haaien te spotten. Die haai kwam gelukkig al snel. Echt super vet. Voor we het wisten werden we naar de andere kant van de boot geroepen, omdat er in de verte een walvis lag. Na een hoop foto's zijn we weer richting haven gegaan. Jullie geloven het of niet, daar zwom een dolfijn! Het was zo vet! We hebben dus alle dieren op ons verlanglijstje van die dag gezien. Onze dag kon niet meer stuk.
Na de boat trip zijn we aan een roadtrip begonnen. Deze trip ging niet om de eindbestemming maar om de reis zelf. Dat bleek al snel. We waren nog geen 3 minuten onderweg of we zagen de walvis van eerder weer in de zee. Dus ik heb snel de auto aan de kant gezet'. Vanaf hier konden we hem veel beter zien. Het is wel lastig omdat ze gek genoeg vooral onder water zijn, maar het leek erop dat er ook een baby walrusje bij was. We reden de route 62 door alle gebergtes heen. Die omgeving was echt machtig mooi. Pimiek heeft honderden foto's door het raam gemaakt. Totdat we eindelijk ontdekten hoe het raam open moest. Wijsheid komt met de dagen zullen we maar zeggen. Onderweg zijn we ook een hoop tegengekomen. Ik moest in een bocht vol op de rem omdat er een hele kudde bavvianen op de weg zaten. Het waren geen lieve apen, maar de brutale apen die ook wel eens willen bijten. Dus we hebben snel de deuren op slot gedaan en stapsvoets voorbij gereden. Het was echt een super moment. Die avond zijn we geeindigd in Swellendam. (Zoek maar op in de atlas oma, maar ga er niet heen.) We hebben daar een geweldig hostel gevonden waar we in een geweldig 'geisoleerd' tuinhuisje hebben geslapen. In een tent waren we beter afgeweest. Het was dus geen succes, maargoed we hebben het weer overleefd. Die avond hebben we heerlijk gegeten in een Italiaans restaurant, dat maakte een hoop goed.
Vanuit daar is onze roadtrip weer verder gegaan. We zijn vandaag op veel plekken gestopt. Eerst in Arnistos, dit was een klein dorpje met mooie witte huisjes met rieten daken aan de kust. De volgende stop was Struisbaai met de mooiste kust van Zuid Afrika. Hier hebben we even op het strand gelegen. Daarnaast zat het dorpje L'Agulhas waar het zuidelijkste stuk land van het hele continent ligt, hier komen ook precies de twee oceanen samen. Al snel kwam het aapje in me naar boven. Ik zag dat er nog rotsen lagen die nog zuidelijker lagen van het uitkijkpunt, dus ik ben gaan klimmen. Op een gegeven moment moest ik zelfs wachten op een lage golf om droog verder te kunnen. Droog en wel heb ik echt het laatste stukje land gehaald.
De trip zelf was echt cool. We zijn op een gegeven moment met ons boodschappenkarretje op een onverharde weg beland. Halverwege stond er allemaal brandweer, stond het hele weiland in de hens. Langs en op de weg waren ook allemaal dieren. Langs de weg hebben we bijvoorbeeld struis- en paradijskraanvogels gezien en boven de weg roofvogels. Op een gegeven moment moest ik uitwijken voor een schildpad. Remmen ging niet meer, dus ik besloot recht over de schildpad te rijden, zodat de banden hem niet raakten. Hij is wel in zijn holletje gekropen, maar gelukkig ongedeerd gebleven. Wat heel speciaal is, is dat wij een caracal op de weg hebben gezien. Die schijnen zich niet vaak te laten zien in het wild. Echt super vet.
Vanavond slapen wij in Hermanus, dat bekend staat om de walvissen. Net hebben we gegeten in Annie's Kombuis. Hier hebben wij een plateau besteld met allemaal Zuid Afrikaanse gerechten, met onder andere springbok, bobotie, snoek, pompoen wentelteefjes en een steen. Ons werd geadviseerd om de steen niet te likken. Volgens het vrouwke was het vullend genoeg voor twee personen. Daar waren wij het niet mee eens dus hebben nóg een hoofdgerecht besteld.
Kortom we hebben kei veel vette dieren gezien.
Morgen gaan we meer richting Kaapstad voor een paar dagen.

• 24 September 2012 - 23:23

Arend:

Hallo Lot,

Met veel plezier heb ik je nieuwe blog gelezen, oh oh wat een avontuur zeg!
    Alleen jammer dat die golf 1 niet op kwam dagen, haha.
    Leuk dat jullie zo onwijs veel dieren hebben gezien. Dat is best wel bijzonder.
    Rijden jullie nou samen daar door de bush bush met die wagen? Dat is toch wel donders oppassen Lot!
    Je hebt weer een schitterende blog geschreven, superleuk en grappig om te lezen! Je had wel schrijfster kunnen worden, haha. Geniet er lekker van en pas goed op jullie zelf! Doe Pimiek de groeten.
    Groetjes,
    Arend

• 24 September 2012 - 23:35

Alexandra:

Alweer trouw gelezen!! En fotootjes bekeken.. :)))

Klinkt allemaal zo geweldig........ :))) Heeft geen eens nut om op in te gaan..... gewoon amazing, punt.
    Arm schilpadje... zeker weten dat die ongedeerd is gebleven..? :(

Een ding ga ik melden: Lot drives, Lot rows.... doet Mieke ooit wat?? Hahahahahaha!! Owh ja aanstekertjes halen, onderhandelen en mensen laten zingen en zo... haha taken zijn goed verdeeld zie ik hé!! ;))

Safe travel nog, on to the next one!

x

• 25 September 2012 - 11:39

Guus:

Die Bavianen lopen ook gewoon brutaal over de weg. Ben nog verbaasd dat je er niet per ongeluk 1 overhoop hebt gereden. Ziet er naar uit dat je het naar je zin hebt tussen zingende Afrikanen en zeehonden ;)

Veel plezier nog in de richting Kaapstad!

• 25 September 2012 - 11:39

Guus:

Veel plezier nog in de richting Kaapstad!

• 25 September 2012 - 19:47

Arend Nr 2:

Ben benieuwd wat oma hier van vindt...

• 26 September 2012 - 12:55

0ma:

Oma,Arend geniet van de verhalen en volgt ze in de atlas met veel plezier.
    Ik vindt het jammer, dat ik 81 jaar ben in plaats van 18 en dan natuurlijk samen met je moeder.
    Je schrijven met de foto,s, geven me veel plezier, Lot.
    Zoveel beesten hebben, tante Joke en ik niet gezien op onze reis. Jullie hebben de tijd aan jezelf
    en dat scheelt, maar ga vooral zo door. Ik blijf genieten met veel plezier uitkijken naar de volgende blog.Tjasse zij al, dat jullie het samen goed zouden runnen.
    heel veel plezier verder, gr oma

• 26 September 2012 - 21:53

Jantine:

Leuk verhaal, Lot. Je vertelde vanochtend al een en ander. Ben heel benieuwd naar die beste 10% foto's van Mieke. Goede reis weer!

• 26 September 2012 - 22:28

Tjasse En Betsie:

Haai . Dit lyk my julle geniet die vreeslik baie in die Kaap. Julle moet nie vergeet om 'n draai in Stellenbosch te maak nie. Dit is vernaamlik die grootste studente dorp in die land. Wynplase te kies en keur en veral is Neetlingshof een van ons gunsteling wynproe bestemmings. En nie vergeet om te probeer om met die kabelkar op Tafelberg te gaan nie. Vandaar kan julle Robben-eiland sien. Julle kan ook vauit die Kaapse Hawe na Robben-eiland gaan. Julle moet wel probeer bespreek. Ons mis julle glad nie en is ook nie verskriklik jaloers op julle nie. GRrrr!!! Groetjies

• 29 September 2012 - 13:53

Arend No 2:

Ik ben nu toch wel heeeeel erg benieuwd wat er allemaal in Kaapstad is gebeurd...

• 29 September 2012 - 13:53

Arend No 2:

• 29 September 2012 - 21:44

Lot Berkelmans:

@ Arend Dankjewel! Vanaf nu gaan we de parken in met heel veel dieren. Dus hopelijk hebben we binnenkort nog veel spannendere verhalen.

@ Alex Haha Pimiek geniet inderdaad van haar vakantie. Toch heeft ze af en toe tijd om de weg te wijzen. De volgende blog staat daar meer over.;) Kus

@ Dankjewe Guusje! We vermaken ons inderdaad heel goed!

@ Arend no 2 Ze vindt het prachtig;)

@ Oma Dankjewel! We hopen dat je je weer beter voelt!

@ Jantine De foto's staan bij de volgende blog!

@ Tjasse en Betsie We hebben jullie advies opgevolgd!

@ Arend no 2 Kijk word je even mooi op je wenken bediend!